• Beijing Daxing International Airport
  • Beijing Daxing International Airport
  • Beijing Daxing International Airport
  • Beijing Daxing International Airport
  • Beijing Daxing International Airport
  • Beijing Daxing International Airport
  • Beijing Daxing International Airport
  • Beijing Daxing International Airport
  • Beijing Daxing International Airport
  • Beijing Daxing International Airport
  • Beijing Daxing International Airport

Daxing International Airport

Beijing Daxing International Airport is een groot vliegveld van de Chinese hoofdstad Peking (Beijing) dat geopend werd op 25 september 2019 door president Xi Jinping. Het vliegveld ligt 45 kilometer ten zuiden van het centrum, in het meest zuidelijk district van Beijing, Daxing. Het is het tweede vliegveld van Peking, na Capital International Airport.

Het vliegveld is de thuisbasis voor China United Airlines, en zal vanaf eind oktober 2019 ook bediend worden door China Eastern Airlines en China Southern Airlines.

Eind 2015 besloot de regering een nieuw vliegveld bij Peking aan te leggen omdat de bestaande luchthavens de groei niet meer aankonden. Vijf jaar later moest deze nieuwe luchthaven, Beijing Daxing International Airport, klaar zijn.

De Netherlands Airport Consultants zijn betrokken bij het ontwerp. Daxing werd ontworpen voor een initiële capaciteit van 72 miljoen passagiers per jaar, met een terminal van meer dan 700.000 m² en vier landingsbanen en vergt een investering van zo'n 56 miljard euro. Op langere termijn wordt gedacht aan bijkomende terminalcapaciteit, zeven landingsbanen en een capaciteit van 620.000 vluchten per jaar en 100 miljoen passagiers.

Finaal wordt gemikt op een capaciteit voor 130 miljoen passagiers en acht landingsbanen. Na opening van deze luchthaven - bij initiële planning voorzien einde 2019, uiteindelijk vervroegd naar eind september 2019 - werd Peking Nanyuan gesloten voor burgerluchtvaart.

De immense terminal in de vorm van een zeester is een van de laatste ontwerpen van de Britse architecte Zaha Hadid voordat ze stief in 2016. De armen van de zeester komen samen in een grote middenhal. Het ontwerp maakt het mogelijk dat de route van de beveiliging tot aan de meest verre gate amper 600 meter is.

A400M nieuw transportvliegtuig Belgische luchmacht

Melsbroek luchthaven

Wij krijgen soms de vraag waar de militaire luchthaven van Melsbroek ligt? Wel gewoon aan de overkant van Brussels Airport!!

Melsbroek is nu vooral gekend als de militaire luchthaven die de landingsbanen en grond- en luchtcontrole deelt met Brussels Airport. Maar Melsbroek is de oorspronkelijke luchthaven van Brussel-nationaal. De oorsprong vond plaats tijdens de tweede wereldoorlog in de jaren '40. En was toen onze nationale luchthaven.

Bij de opening van Expo 58 in Brussel, denk aan het Atomium, werd ook een nieuw luchtvaartgebouw in Zaventem in gebruik genomen. De site in Melsbroek werd vanaf dan een aangrenzende militaire luchthaven.

Melsbroek is de thuisbasis van de 15de Air Transport Wing. Deze Wing voert vele transporten uit met zijn 11 Lockheed C-130 Hercules toestellen van het 20ste smaldeel. Voor personaliteitentransport en medische interventies. Daarnaast beschikt men ook over een Airbus A321 voor troepenverplaatsingen. Al deze toestellen van het 21ste smaldeel worden ook gebruikt door het koningshuis en de regering voor buitenlandse reizen.

In het kader van de vervanging van de C-130 Hercules door de Airbus A400M wordt voorzien in de vervanging van de hangars door grotere exemplaren.

A400M nieuwe hangar in opbouw

De Belgische defensie bouwt voor de A400M's een nieuwe hangar. De nieuwe transportvliegtuigen zijn een pak groter dan de c-130's. De bouw vangt aan in maart 2020.

Melsbroek oude postkaart